fbpx
سيب الموتوسيكل يقود الطريق مع Beeline Moto
يوليو 11, 2018
سامسونج تتفوق على Apple من جديد بالBiometric Camera
يوليو 11, 2018

الرجال الآليون يضحون مجدداً

مفيش دخان من غير نار، لكن في حرائق من غير إنفجارات لإن Smokebot ممكن يوصل لأماكن صعب يوصل لها إنسان في مخاطر زي الحرائق، و كمان يتنبأ بأماكن وقوع الإنفجارات بإستخدام مجموعة من كاميرات حرارية، حساسات للغاز، رادار، و ماسحة ليزر متطورين عن الحساسات و الكاميرات الإعتيادية.. و حالياً، التجميعة دي مش موجودة في robot تاني حسب كلام Achim Lilienthal أستاذ computer science بجامعة Sweden’s Örebro.

Smokebot، غير قدرته على الرؤية في الإضاءة الضعيفة، كمان بيحلل الهواء حواليه و يعرف نسبة إنهيار الغازات و يقيّم المخاطر و يبعت البيانات دي للشخص المُشغل عن طريق الإنترنت. و علشان في موقف زي ده مينفعش يبقي “مفيش شبكة” ففي حالة إنقطاع الإتصال، Smokebot بيرجع تاني لآخر نقطة كان فيها الإتصال كويس.

أحياناً الوقت مش بس بيكلف فلوس لأ ممكن يكلف حياة، فده السبب إن Smokebot لسة تحت التطوير لأنه بيأخد من 15 – 30 دقيقة علشان يجمع بيانات كافية عن مكان الحادث و ده مش عملي فالأوقات الحرجة -زي ما قالت Sylvia Pratzler-Wanczura الباحثة في الحرائق و الإنقاذ بقسم الإطفاء بمدينة Germany, Dortmund.

التكنولوچيا المُستخدمة في Smokebot مش بس هتقتصر على الحرائق لكن هتفتح مجال كبير في الصناعات إللي بتتم تحت ظروف صعبة زي الدخان، الأتربة، و الضباب … أو حتى الإضاءة الخافتة، و كتير من الاستخدامات التانية إللي هتخلي منتجات أكتر تطلع للسوق زي الـFirefighting drones.

المشروع اتمول بمبلغ 3.5 مليون يورو من EU Funds خلال 3 سنوات.

المشروع هو نتاج شراكة بين 3 جامعات:
  • Sweden’s Örebro
  • Leibniz University of Hannover
  • The University of Warwick
مؤسسة البحث:
  • Fraunhofer Institute for High Frequency Physics and Radar Techniques in Wachtberg
شريك صناعي:
  • Taurob manufacturing company
  • قسم إطفاء Dortmund.
تفاصيل أكتر عن Smokebot و التكنولوچيا المستخدمة فيه من هنا
X