fbpx
METAL SENSOR
يونيو 30, 2018
ROBOT ARM ALARM
يوليو 1, 2018

دكتور أكتوبس من شر لخير

بدلة أتعملت عشان طفل عنده 10 سنين…

عمرك شوفت فيلم من أفلام مارفل مثلا أو أفلام الSuper Heroes و كان نفسك تعمل بدلة زي بتاعتهم أو يكون عندك نفسة قوتهم؟ عمرك فكرت إن إلي كان زمان مستحيل أو صعب يتعمل، بقى سهل إنه يتعمل في عصرنا ده مع التكنولوجيا المتاحة؟

لو كمان معاك فلوس كتير، هيكون كده تمام أوي و تقدر تعمل الي أنت عايزه بتقنية و تكنولوجيا عالية.

أريك فينمان (Erik Finman) إسم مش غريب للناس الي عرفة الBitcoin أو الcryptocurrency. أريك هو مراهق عنده 19 سنة، دخل حوار ال bitcoin في سن ال12.. و دلوقتي بقى ميليونير و مشهور جداً.

قرر فينمان إن إيه أحسن طريقة لصرف 3.3 مليون بنسبة لمراهق، غير إنه يعمل بدلة الكترونية، و هي بدلة Dr. Octopus من فيلم سبايدر مان 2. البدلة لولد عمره 10 سنين أسمه أريستو ميهان (Aristou Meehan). أريستو عنده مشاكل في الحركة إلي بتتسمى طبيا hypermobility issues، فالبدلة هدفها مساعدة الولد.

أريستو من معجبين بالقصص الكوميك و أكترهم سبايدر مان؛ و هو عنده 8 سنين راح لComic Con و شاف شخصيات بيحبها و بدل كل الأبطال الي بيحبهم.. فتمنى أن ليه ميكونش عنده بدلة من البدل دي؟

doc-oc-suit-group-blueprints-1200x800-c

و من هنا بدأ صنع البدلة عن طريق ال3D printing بإيد بتتحكم فيها عن طريق rear-mounted microcontrollers، و 8 موتورات بتحرك الإيد و بتساعد على رفع أي حاجة، و بتتحكم فيهم بالصوابع الوسطى في كل أيد.

ميهان أستثمر الbitcoins بتاعته في المشروع ده عشان الطفل أريستو، و ده كان دليل على نضج ميهان رغم صغر سنه. حاليا المشروع معمول لنوع من المرح و لسة في البداية لكن قريب هابعملوه Open source و يطوروا فيه.

X