شركة Elkrem المصرية: أحد الرعاة الرسميين لMaker Faire Bay Area

يوم الهندسة المصري EED: أكبر تجمع للمهندسين في مصر
مايو 29, 2018
أيفون بخطين..كلمة السر (Krimston Two)
مايو 30, 2018

شركة Elkrem المصرية: أحد الرعاة الرسميين لMaker Faire Bay Area

بيعتبر Maker Faire Bay Area هو الحدث الرئيسي لواحد من أكبر الevents المتعلقة بالاختراع والإبداع والابتكار … و هو احتفال بكل الmakers من كل مكان في العالم علشان يقدروا يلهموا أكثر من 125،000 من الحاضرين بمشاريع كتير في كل المجالات اتحط فيها مجهود و وقت كبير جدا.

في مدينة ( سان ماتيو، كاليفورنيا ) و لمدة 3 ايام ( 18 – 20 مايو ) ال makers أبهروا كل المجودين بأكتر من 800 project/ exhibit في كل المجالات من الموسيقى، الفنون، العلوم، التكنولوجيا، الصحة، robotics و مجالات تانية كتير.

في حدث عالمي زي ده كان في sponsors كتير جدا بيدعموا ال making و بيشجعوه.. واحد من ال sponsors دول كان “Elkrem“، الشركة المصرية حديثة النشئ.

تعالوا نعرف أكتر مين هما  ELkrem!

Elkrem هي شركة بدأت من فترة قريبة بهدف نشر تكنولوجيا الBlock chain و إنها توصلها لكل الmakers..

و ده عن طريق توفير الsoftwares أو الhardwares اللي ممكن تحتاجها.

نبذة عن ال Block Chain

تكنولوجيا الblockchain هي في الأساس مجرد طريقة جديدة للحفاظ على الاتفاقات. الفرق الكبير بين تكنولوجيا blockchain والطرق القائمة التقليدية، هو أن اتفاق blockchain مش بيتم الحفاظ عليه مركزياً من قبل سلطة واحدة.

في جوهرها، القواعد ديه هي اللي خلقت العملة الرقمية المشفرة، وأبرز مثال على ده البيتكوين. على عكس بيتكوين، وافقت المجتمات فجأة على أن عملياتهم الحسابية يتم توثيقها بالطريقة الجديدة ديه.

البيتكون لها قيمة لإن الناس، إنت و أنا  على استعداد للتجارة بأموالنا مقابل البيتكوين. و ب-ده نطمح بالتجارة في البيتكوين علشان إتفاقنا  ان له قيمة و يمكن تزيد في قيمة أرصدتنا المالية. تماما زي العملات التقليدية، السبب الحقيقي الوحيد ان البيتكوين ليه قيمة، لأن الناس مؤمنه ب ده.  (اقرأ اكتر)

Elkrem في ال Maker Faire Bay Area

مش بس كانوا sponsors  لكن شاركوا ك makers  كمان… التيم جاب معاه bitcoin vending machine! أيوه زي اللي بنشوفها في الأفلام، بس المره ديه مش بفلوس حقيقية.. لكن بعملة رقمية (bitcoin)

ممكن تقرا أكتر عن المقالة ديه من هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *